Hovbergs blogg

Just another WordPress weblog
Subscribe

Kalklinbanan Forsby-Köping

Linbanan vid Valskog. (Foto: Arvid Rudling.)

Även utomlands har man observerat den gamla 41,2 kilometer långa linbanan som gick mellan Forsby kalkbrott och genom konerna Vingåker, Katrineholm, Eskilstuna och Kungsör till slutstationen i Köping. Slutdestination var fabriken vid hamnen i Köping, där det tillverkades cement fram till 1978.
    Då den byggdes var banan Europas längsta, och var från 1987 fram till rivningen 2013 världens längsta fungerande linbana.
    Kalklinbanan ar inte äldre än att det fortfarande finns veteraner som var med vid bygget 1939–41. Tidigare linbanearbetare hjälpte under många år till med körningar och underhåll även efter banans nedläggning, bland annat under ”Kalklinbanans Vecka”.
    På Kalklinbanan fraktades totalt 25 miljoner ton kalksten från kalkbrottet i Forsby i Södermanland till Nordkalks industrier i Köping i Västmanland.
    Under bostadsbyggandets mest intensiva tid, miljonprogrammet, arbetade över 40 personer i skift för att hålla linbanan igång dygnet runt.
    The Forsby-Köping Limestone Cableway.
    Kalklinbanan Forsby – Köping.
    Västra Mälardalen: Kalklinbanan Forsby-Köping.

Kommentarer är avstängda.

  • Senaste poster

  • Kategorier

  • Arkiv